De Heilige Vallei - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu De Heilige Vallei - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu

De Heilige Vallei

Door: Marrit

Blijf op de hoogte en volg Marrit

17 Mei 2009 | Peru, Cusco

Daar ben ik weer! Weer tijd om de mensen thuis te laten weten hoe het met me is hier in het mooie Peru.
En bij deze wil ik ook iedereen weer super bedanken voor alle trouwe berichtjes die jullie voor me achter laten op de site. Dat vind ik echt heel leuk!! :D

Deze afgelopen week stond in het teken van De Heilige Vallei. De heillige vallei, ookwel het heilige dal van de Inca's genoemd, is een vallei in de Peruaanse Andes waarin Cusco ook ligt. De vallei bevat talloze dorpen waar nog vele archeologische overblijfselen te vinden zijn.

Zondag besloot ik daarom een bustour te doen, die me naar de 3 grootste ruines bracht: Písac, Ollantaytambo en Chinchero (ja ik weet het, niet uit te spreken namen!). Lange dag (van 9 in de ochtend tot 7 in de avond) met heel wat geklim en geklauter (die inkas maken alles met terrassen en trappen die veel te grote treden bevatten) maar weer heel spectakulair en mooi!
En ook vrijdagmiddag ben ik met mijn huisgenootje de 2 ruines Q'enko en Sacsayhuaman dicht in de buurt van Cusco gaan bezoeken. Heel gezellig en toch wel cool om de overblijfselen van een oude Inka stad te zien.

De rest van de week laat ik mijn hersenen flink oefenen met mijn Spaans. Erg grappig hoe ik hier allemaal talen door elkaar gebruik. Ik leer Spaans, reageer op de de docenten in het Engels en schrijf de woorden vervolgens op in het Nederlands. Tjsa, dat is natuurlijk vragen om problemen. En op een vreemde manier komt mijn Frans hier ineens ook af en toe de hoek om kijken...
Maar goed, met mijn Spaans gaat het in iedere geval steeds beter. Ik begin de mensen om me heen al aardig te verstaan (als ze niet te snel praten tenminste), alleen het terug praten is nog wat lastig.

En na de lessen Spaans in de morgen, geniet ik in de middag lekker van de zon en de mooie omgeving. Een lekker fruitsapje op het terras, een wandeling door de stad of een bezoekje aan een van de vele mooie markten hier doen me goed!
En ook het avondleven hier is erg gezellig! Je kunt hier voor weinig geld lekker uit eten en Cusco is een echte uitgaansstad, dus tijd om weer eens lekker met mijn billen te schudden heb ik hier wel. :D

Gisteren was het ook weer eens tijd voor wat avontuur. Samen met 4 andere Nederlandse mensen die ik hier heb leren kennen zijn we gaan raften! Door de heilige vallei loopt 1 grote rivier, genaamd de Urubambarivier (de heilige rivier) die wij wel gingen trotseren. Helemaal mijn ding! :D Na 2 uur rijden, werden we op de startplaats in een wetsuite gehesen (erg charmant!), kregen we een waterdichte jas en zwemvest aan en een veiligheid helm op en daar gingen we! Wij gingen met zn 5en (en de gids) op de rubberen boot de rivier af! Er was nog een andere boot met gids en 2 Peruaanse meiden mee die ook de tocht mee gingen doen.

En ik heb genoten! Buiten het feit dat je prachtig uitzicht hebt in the middle of nowhere tussen de bergen (super vredig!), werden de stukjes dobberen lekker afgewisseld met wilde stukken rivier waar het flink aanpeddelen was. En soms was dat ook echt wel even spannend, want buiten het onwijken van de enorme rotsen in de rivier (waar je op kan vastlopen of kan omslaan) kon je het geweld van het water ook flink voelen.

Halverwege werd er ook even van bemanning gewisseld, omdat de gids het wel leuk vond om een tructje uit te halen. Wij kregen de opdracht met zn alle op de punt van de boot te springen. De gids had ons van te voren goed uitgelegd wat de commandos waren en hoe belangrijk het was deze te volgen (voor eigen veiligheid dachten wij), dus wij trouw op een hoopje voor in de boot. Echter was dit dit keer niet voor onze eigen veiligheid, maar een grapje waarbij er plots nog maar 2 mensen in de boot achterbleven.
Gelukkig kon iedereen er wel om lachen en was ik er niet een van die uit het water geplukt hoefde te worden.

Na 2 uurtjes raften, werden we verder op weer opgepikt door het busje, waar we nog hebben genoten van een lekkere lunch en daarna weer terug naar Cusco zij gereden. Avonds nog samen lekker uit eten geweest en toen toch wel vermoeid lekker mijn bedje in. Super dag!!

En zo zat de week er weer op!

  • 17 Mei 2009 - 20:49

    Francie:

    Hallo Marrit,
    Wat heb jij een geweldig gaaf leven !Het ziet er prachtig uit, mensen,gebouwen,bergen mèt sneeuw, natuur.Vlot het spaans spreken een beetje ?Lijkt me een moeilijke taal.Doe je best en geniet en stuur véél mooie foto's en verhalen.Het ga je goed.
    Kus Francie

  • 17 Mei 2009 - 21:07

    Anton Kool:

    Hallo Marrit.
    Wat ziet het er allemaal indrukwekkend uit.
    Super!
    Geniet ervan.........
    Liefs, Anton.

  • 18 Mei 2009 - 04:48

    Elly:

    Hoi Marrit, wat een avonturen en wat een verhalen. Volgens mij zou je zo schrijver kunnen worden, want je schrijft erg leuk en onderhoudend. Nu ben ik wel een beetje bevooroordeeld als je moeder, maar ik lees je verhalen vooral ook graag door je vertelwijze. Geniet meid, van alles! Dit is echt wel iets voor jou; oude gebouwen, oude culturen en marktjes. Kijk goed rond en neem het allemaal mee in je rugzak, niet letterlijk dan hé.
    Veel plezier, mama xxx

  • 18 Mei 2009 - 06:39

    Vicky:

    Hoi Zus
    Ik zou echt heel graag met je mee gegaan zijn! Wat maak jij veel stoere dingen mee zeg!
    Hier gaat het ook allemaal heel goed!
    We hebben straks genoeg bij te kletsen!
    XXX geniet ervan!

  • 18 Mei 2009 - 10:23

    Maaike:

    Hey lieve Marrit!

    Nog onwijs bedankt voor je kaartje wat je had gestuurd op ons nieuwe adres :) Een van onze eerste post!
    Wat maak je toch een hoop mee daar in Peru, echt erg mooi om de foto's ook te zien. En wat stoer dat je ging raften!

    Ons huis bevalt ons erg goed, er moet nog genoeg gebeuren, maar morgen komt onze keuken al en dan ziet het er al meer huis-achtig uit ;)

    Kom maar snel langs als je weer thuis bent!

    Liefs Maaike (& Antoon)

  • 18 Mei 2009 - 11:14

    Inske En Frans:

    Jeetje die Inca's! Geweldig! Wel een hele toer om die grote trappen te beklimmen, maar ja dan heb je ook wat! Oh...gezellig zo'n kleurrijk marktje...
    En met dat Spaans komt het vast goed, nu al delen van gesprekken kunnen verstaan ;)!!

    Liefs van ons!

  • 18 Mei 2009 - 11:55

    Bregje:

    hey lieve marrit,

    klinkt allemaal heerlijk & stiekem ook best een beetje als vakantie! Natuurlijk ook verdiend na een paar maanden druk met je onderzoek nu nog even opladen voor je aan de co-schappen (die trouwens super leuk en erg druk zijn!) begint.

    Maak er nog een leuke tijd van!
    Liefs, Bregje

  • 18 Mei 2009 - 19:47

    Nadine:

    Super stoer man raften! Tja ik kan niks anders zeggen dan dat het er allemaal weer super leuk uit ziet! Dikke kus

  • 19 Mei 2009 - 10:11

    Dieneke:

    hey, super leuk allemaal zeg, ik zie dat je al een mooie peruaanse tas hebt gekocht. Over het lamazoekplaatje moet ik nog even denken. En wel moeilijk he in twee talen een nieuwe taal leren. Toen wij zulu-lessen kregen heb ik het dan ook maar geleerd van zulu naar engels anders werd het te ingewikkeld. Succes verder met je spaans, maar zo te horen gaat het al goed!
    x dieneke

  • 20 Mei 2009 - 19:21

    Bianca:

    Heeey meissie!!

    Het klinkt allemaal weer super gaaf, indrukwekkend, mooi en vooral gezellig!! Zo te zien heb je het weer erg naar je zin!
    Je hebt trouwens ook al een kleurtje gekregen om jaloers op te zijn!!

    Liefs

  • 22 Mei 2009 - 22:21

    Annemarie:

    Hi meis,

    Ziet er goed daar zo ver van huis!
    Geniet er nog van!

    Als je terug bent, snel weer daten. Heb je genoeg te vertellen en te laten zien!

    Groetjes Annemarie

  • 23 Mei 2009 - 09:19

    Carlijn:

    Waaaaw waaw waaw. Wat mooi allemaal. En t filmpje geeft ook een leuke sfeer impressie. Leuk dat er zoveel te ondernemen is en dat je zoveel moois ziet. Ik mail je binnenkort!
    Liefs, Carlijn

  • 23 Mei 2009 - 09:21

    Carlijn:

    Oja, nog iets: Heb je je haren kort? Ik weet t niet helemaal zeker met die band in je haar, maar t staat in ieder geval leuk!
    x

  • 24 Mei 2009 - 08:10

    Stefanie:

    he zus,

    Wat leuk allemaal! En raften, dat is wel iets voor jou ja. Mooie omgeving ook daar. Lijkt me leuk die marktjes.
    Ik wens je nog heel veen plezier! En succes met je spaans. Veel liefs vanuit Afrika

  • 28 Mei 2009 - 20:50

    Tinie:

    Hallo Marrit
    Terwijl jij waarschijnlijk de site nu aan het bijwerken bent zal ik hier een berichtje zetten. Ik kijk al uit naar de nieuwe foto's van je fantastische weekend. Weer een echte levenservaring. Wat bergbeklimmen betreft heb je mij nu verslagen want mijn hoogste top zat rond de 3500m en jij bent nu op 4200 m geweest. Gelukkig heb je het gered want jou luchtwegen zijn toch een zwakke plek bij jou en op 4200 meter ga je dat goed voelen. Maar je hebt het prima gered, keigaaf!
    De laatste fase gaat bijna in en nog even en dan gaat het vliegtuig al weer huiswaards. Maar nu eerst nog een hele nuttige taak in het weeshuis. Een fijn weekend en tot skype!
    papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit

Actief sinds 05 Nov. 2008
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 48156

Voorgaande reizen:

30 April 2009 - 02 Juli 2009

Mijn reis naar Peru

05 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn reis naar Amerika

Landen bezocht: