Eerste week Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu Eerste week Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu

Eerste week Cusco

Door: Marrit

Blijf op de hoogte en volg Marrit

09 Mei 2009 | Peru, Cusco

Daar zijn we dan! Op de eindbestemming en het 3e deel van mijn reis. Cusco, Peru.

Gelukkig kwamen ´s avonds laat mijn koffers toch nog aan in mijn Hotel in Lima, zodat ze de volgende ochtend nog met mee naar Cusco konden. Mijn vliegtuig vertrok om 9.10u vanuit Lima en zo stond ik een uurtje later met beide voeten op de Peruaans grond van Cusco. Het avontuur kon beginnen!

Op het vliegveld werd ik netjes opgehaald door 2 meiden van de organisatie die mij naar het apartementje waar ik de komende 2 maanden woon brachten. De koffers in de taxi (alles gebeurd hier met taxis, want die kosten hier slechts 75 cent) en op naar mijn appartement.

Mijn appartementje is in een klein straatje op de 2e verdieping van een wooncomplex. Het is een simpel appartementje, maar prima. Een kleine woonkamer met bankstel én TV :D, een klein keukentje met gasfornuis (met gasfles!), een klein badkamertje met WC, douche en wastafel en mijn eigen kamertje met een bed, een klein bijzet kastje en een inbouwkast.
Verder wonen er 2 hele leuke Nederlandse meiden bij mij in huis, Sigrid en Christine, dus ik voel me al helemaal thuis.

Wat het wel extra bijzonder maakt, is dat het hier allemaal wel heel primitief is. Er is geen verwarming (dus ´s avonds truien aan en 4 dekens op mijn bedje), we hebben alleen in de ochtend en soms in de avond water (dus ´s ochtends flessen vullen om de rest van de dag je handen mee te wassen en de WC door te kunnen spoelen), geen WC papier in de WC, want dan raakt hij verstopt (dus een prullenbak met vanalles en nog wat ;) naast de WC) en een elektrische douche (dus af en toe eens een schokje als je pech hebt). Heel raar voor ons Europenanen, maar heeft ook wel weer wat vind ik. Ik als vroegere scout heb daar geen problemen mee. :D

Vanwege het grote hoogte verschil (ik zit hier op 3300 m hoogte) heb ik het de eerste dagen rustig aan gedaan. Aan mijn pompende hartje en mijn ademhaling te merken, had mijn lichaam wel even wat tijd nodig eraan te wennen. Gelukkig wen je snel en gaat het nu stukken beter. Al kom je nog steeds hijgend boven aan de trap aan, mijn conditie wordt met de dag beter.

Vervolgens was het tijd Cusco eens te gaan verkennen. Cusco is een vrij grote stad in een vallei omgeven door bergen. Het is een historische stad dat deel uitmaakt van een groep ruines dat de Heilige Vallei genoemd wordt. Cusco ligt dus gedeeltelijk in de bergen, gedeeltelijk in het dal, waardoor je allerlei kleine straatjes hebt die omhoog of omlaag lopen. En op de bergen staan allemaal huisjes, dus dat geeft echt een mooi uitzicht!
En het is hier net een doolhof! Ik verdwaal ik hier nog steeds makkelijk haha. (tsja, ik en richtings gevoel..)
De straten zijn gemaakt van allemaal (gladde) keien, dus je moet goed oppassen dat je niet uitglijd. Verder heb je hier een prachtig Plaza des Armes, een plein met een fontein, omgeven door historische kerken en gebouwen! Helemaal mijn ding dus!

De mensen zijn hier heel aardig. Ondanks dat ik nog geen Spaans praat, komen we er met handen en voeten vaak wel uit. Verder wordt je overal op straat benaderd door mensen die je iets willen verkopen. Af en toe wel vervelend, maar zo verdienen de mensen hier hun geld.
En gelukkig hebben ze hier met al hun kleurtjes, een hele hoop leuke souveniers te verkopen :D

Maandag was het tijd voor mijn eerste Spaanse les! Ik krijg elke ochtend van 8.30 tot 13.00u les (met 20 min pauze) met 3 of 4 andere mensen. Ik was helemaal enthousiast! En moet ook wel toegeven dat het best wel pittig is. Sommige woorden kan je wel herleiden uit het Frans of Engels, maar helaas het meerendeel niet. Dus flink oefenen en studeren. Voel me net weer op de middelbare school zitten. In de klas, achter je taleftje, met je schrift voor je neus en een leraar die je de woordjes en grammatica leert. Geweldig!

Ik vind het hier geweldig en denk dat ik me hier de komende 8 weken goed zal vermaken!

  • 10 Mei 2009 - 10:09

    Hilda:

    Foto's en verhalen zijn weer heel indrukwekkend, ik ben jaloers!! Wat maak je toch veel mee, dapper hoor om het allemaal alleen te doen. Heel veel succes met je lessen Spaans, het maakt het veel gemakkelijker en leuker om door latijns Amerika te reizen. Altijd handig. Heel veel groetjes Hilda

  • 10 Mei 2009 - 10:14

    Vicky:

    Hey zus
    helemaal top zeg! mij zelf lijkt dit het mooiste deel van jouw reis... Natuurlijk was noord amerika geweldig en heel mooi, maar ik denk dat de dingen die je nu mee gaat maken, je nog langer bij blijven!
    Geniet ervan!
    XXX

  • 10 Mei 2009 - 13:20

    Carlijn:

    Lieve Marrit,
    Het ziet er prachtig uit daar! Wat een geweldige ervaringen doe je op. En je bent ondertussen al echt een ervaren reiziger zo te lezen. Heel veel succes met je Spaanse lessen!
    xxx Carlijn

  • 11 Mei 2009 - 06:11

    Marielle:

    Heej meis

    het ziet er echt prachtig uit daar en je hebt ook echt al een kleurtje gekregen...geniet daar maar lekker!

    Kus Marielle

  • 11 Mei 2009 - 09:24

    Eva:

    Heej Marrit, ik lees je verhalen elke keer trouw maar een reactie was alweer een tijd geleden.. De roadtrip in Amerika klonk echt onwijs gaaf, ja ik ben jaloers ;)en nu lekker je Spaans opkrikken. Wat wil een mens nog meer ;)
    Heel veel plezier nog de komende weken!

    liefs

  • 11 Mei 2009 - 16:36

    Dieneke:

    Hey mar, even tijdje geleden dus moest weer even bijlezen maar klinkt allemaal heel leuk! Veel succes met je spaanse lessen en als je weer terug bent heb je natuurlijk een topconditie van die hoogte en heuvels ;)
    x dieneke

  • 11 Mei 2009 - 16:44

    Maaike:

    Hey meis!

    Je hebt weer heel wat meegemaakt met al je vlieg-avonturen!
    Maar nu ben je dan eindelijk op plaats van bestemming en kan het Spaans beginnen!
    Succes en veel plezieros!

    Liefs Maaike

  • 11 Mei 2009 - 17:46

    Fien:

    He Meis!!!

    Het gaat goed daar zo te lezen (naast wat kleine akkefietjes dan..)?! Echt leuk hoor! En nu flink aan de studie, lukt het al een beetje? Vind het echt super wat je allemaal doet! Maar heb ook al wel weer zin om lekker bij te kletsen! Moeten er maar een week van maken met al die verhalen van jou! Haha.
    Hier alles nog prima!
    Veel plezier en succes nog daar, ik hou je site wel in de gaten!

    Dikke kus Fien

  • 12 Mei 2009 - 07:52

    Huub:

    Hi Marrit,

    Ik heb vanochtend even wat achterstand in het lezen van je reisverslag weggewerkt. Wat een geweldig reisverhaal. Heb veel bewondering voor je hoor. Lees steeds weer je opmerkingen over richtingsgevoel. Dat is wel herkenbaar in de familie. Ik ben ook altijd blij dat ik een TomTom in de auto heb of dat Margret naast me zit. Als mijn gevoel zegt dat ik rechts af moet kan ik beter links af gaan. Dan is de kans dat ik er kom groter.
    Lekker dat je zo meteen Spaans kunt leren. Wil ik ook nog steeds gaan doen. Ben benieuwd hoe je avonturen in Peru verder gaan verlopen. Wens je in ieder geval heel veel plezier nog daar en veel mooie ontmoetingen. Ik blijf je volgen.
    Veel liefs, Huub.

  • 12 Mei 2009 - 11:03

    Inske En Frans:

    Elektrische douche...schokken?!? haha geweldig om zo primitief te mogen en kunnen leven! Nu maar goed aan de studie en genieten van Cusco en omgeving!

    Liefs ons

  • 15 Mei 2009 - 11:39

    Tante Mien.:

    wauw Marrit,

    mijn tijd in Cusco herleeft weer door wat je vertelt. Ik zou er best eens naar terug willen, maar die hoogte. Gelukkig heb jij er niet zoveel last van (gehad).
    Ik wens je een heel goede tijd toe in Cusco.

    groetjes tante Mien.

  • 17 Mei 2009 - 09:33

    Anton Kool:

    Leuke foto's.
    Leuk verhaal van een geheel andere omgeving.
    Succes met Spaanse lessen en het opbouwen van je conditie.

    Liefs, Anton.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit

Actief sinds 05 Nov. 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 48166

Voorgaande reizen:

30 April 2009 - 02 Juli 2009

Mijn reis naar Peru

05 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn reis naar Amerika

Landen bezocht: