Mijn vrijwilligers project - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu Mijn vrijwilligers project - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu

Mijn vrijwilligers project

Door: Marrit

Blijf op de hoogte en volg Marrit

12 Juni 2009 | Peru, Cusco

Hola amigos!

Na alweer twee weken vrijwilligerswerk achter de rug, is het hoog tijd jullie te laten meegenieten van mijn leuke tijd bij Aldea Infantil Juan Pablo Segundo!

Zoals al jullie weten is Aldea Infantil een weeshuis voor kinderen van 0 tot 17 jaar, die als wees zijn achtergelaten door hun ouders of geen ouders meer hebben. Aldea heeft een groot afgezet terrein met 8 huizen waar in elk huis ongeveer 8 kinderen met een surogaat moeder wonen. Verder heeft Aldea ook een kleuterschooltje waar de kinderen van 3 t/m 5 jaar naar de kleuterklas gaan.

Twee weken geleden ben ik voor het eerst begonnen. Spannend, geen idee wat te verwachten en vol enthousiasme en energie!
Aangekomen bij het weeshuis werden we netjes opgewacht door de begeleidster die mij en een vriendinnetje Eron (die ook een weekje kwam helpen) toewees aan een van de huizen waar we die dag gingen helpen.

In de huizen, waar je in de middag werkt (want in de ochtend zijn alle kinderen naar school) werd je vriendelijk onthaald met een ´hola´ en een dikke knuffel (ik dus al meteen verliefd :D)
Ondanks dat onze taak niet echt duidelijk was, waren we er ter ondersteuning van de moeder (even ontlasting van de kinderen), hulp met evt huiswerk en vooral vermaak van de kinderen. Wel wat vermoeiend (waar zit die uit knop ook alweer mama?), maar erg leuk!

Zo ook de 2e en 3e dag in een ander huis geholpen, waana het donderdag en vrijdag tijd was om een kijkje te gaan nemen bij de kleuterschool.
In de kleuterschool, waar er 3 klassen zijn voor de leeftijden 3, 4 en 5 werd ik toegedeeld aan de klas van de 4 jarige kinderen. Daar help ik met knippen, plakken, tekenen, tellen, zingen enz.
Helemaal mijn ding!! (zo weet ik ook weer meteen waarom ik ookweer zo graag juffrouw wilde worden vroeger)

Gezien er bij beide projecten hulp nodig is en mijn mijn hart echt bij de kleuterschool ligt, heb ik besloten de rest van de periode in de kleuterklas mijn hulp en liefde te bieden.

Mijn eerste indruk van het weeshuis was verrassend goed. Het is niet echt armoedig en de huizen zien er goed verzorgt uit. De kinderen hebben alle hoofdnoodzakelijke dingen alhoewel het daarmee ook wel gezegd is.
Erg leuk om te zien hoe blij je een kind kunt maken met bijv een ballon!

Zoals jullie weten heb ik een kleine inzamelings actie opgezet, dus help mee aan een betere wereld en stort ook wat geld op rekening 9469340 tnv E Vermeulen-Trompenaars e/o M Vermeulen.
Voor een paar euro kan je hier een helehoop extra bieden voor de kinderen die hier met heel weinig moeten doen.
En natuurlijk voor degene die al wat geld hebben gedoneerd, super bedankt!

Gelukkig heb ik allerlei leuke dingetje meegenomen uit Nederland en al een hele hoop leuke ideen om met het geld te doen, dus dat komt helemaal goed!

Naast de leuke fotos van de mijn project zal je ook een paar super coole fotos vinden van mij op een quat, want in het weekend is het ook tijd voor wat avontuur. Een vriendinnetje, Jamil, was jarig en daarom gingen we met zn alle quat rijden. Hoe stoer!! Met zn 8en 3 uur op een quat door de bergen! Fantastisch! Je wordt er alleen wel een beetje vies van....

Op naar mijn laatste 2 weken!

  • 13 Juni 2009 - 05:06

    Carlijn:

    Hoi juffrouw Marrit!
    Klinkt superleuk! Lukt het je om met het geleerde spaans echt te kletsen met de kinderen? Zou ik echt knap vinden. Maar waar zijn de foto's dit keer? ;) Je hebt ons daarmee tot nu toe altijd erg verwend.
    Heel veel plezier met je laatste 2 weken (raar he?).
    x Carlijn

  • 13 Juni 2009 - 06:31

    Jolien:

    Klinkt echt hartstikke leuk Marrit! Geniet van de laatste paar weken en ik ben hartstikke benieuwd naar (de rest van) je verhalen en foto's als je terugkomt!

    xx Jolien

  • 13 Juni 2009 - 09:29

    Elly Vermeulen:

    Hola signorita,
    Com est a? Ik weet niet of ik het goed schrijf, maar weet wel wat er bedoeld wordt en dat is wat telt.
    Zo zal jouw Spaans ook wel verlopen denk ik; wel begrijpen en weten wat er bedoeld word maar "hoe moet het ook al weer als ik zelf iets terug moet doen". Maar ik ken jou al langer dan vandaag ( bijna alsof ik je zelf gemaakt heb :)) en weet dat jij je niet laat kisten. Vroeger als kind was je daarin al niet bang en zocht jij allerlei contacten op de camping. Uit welk land ze kwamen maakte je niet uit, jij tolkte op jouw manier en kwam er wel. Één ding kan ik je niet mee helpen, ook ik heb de UIT knop nog nooit kunnen vinden. Dat had me in sommige gevallen ( die toevallig wel vaak jou betroffen) wel wat grijze haren gescheeld, maar ja, nu ik verf is dat resultaat toch niet meer zichtbaar :). Meisje, geniet nog van je laatste weekjes, van het land, de cultuur, je contacten en vooral van de kindjes. Wij staan de 2e met open armen in Düsseldorf klaar om je op te vangen. xxxxx Mama.

  • 13 Juni 2009 - 11:08

    Marielle:

    Heej marrit

    Wat een leuk verhaal! Juf zijn is zeker heel leuk :D
    Wel gek dat het nog maar twee weekjes is, maar wij vinden het fijn dat je er straks weer bent en dat we dan een keer iets met z'n vijfen kunnen doen! Das lang geleden....
    Dikke zoen Miepke

  • 13 Juni 2009 - 14:29

    Stefanie:

    He zussie!

    Leuk om weer te lezen. Zeker een goed project om in te steunen. Dus hopelijk denkt iedereen daar zo over. Ik schenk ook (als alles goed gaat) een bedrag aan sos kinderdorpen hier, ik denk dat jij eigenlijk bij zoiets bent nu? Dat zijn ook zulke huisjes waar weeskinderen in verblijven en school krijgen. Leuk dat we allebei om hetzelfde geven;). Over 2 weken alweer thuis, dat gaat snel he. Ik ben over 2 weken klaar met mijn stage alweer. Echt snel allemaal. Tot over 2 maandjes! En aloha van mij.

    xxx je kleinste zus

  • 15 Juni 2009 - 10:16

    Dieneke:

    Hey, roeping dus gemist?! klinkt allemaal leuk, vooral dat knutselen lijkt me ook wel wat ;) Geniet er nog van.
    x dieneke

  • 16 Juni 2009 - 17:45

    Bianca:

    Heeeey Marrit,

    Klinkt weer erg leuk en lief en gezellig allemaal. Ik zie het echt al helemaal voor me: juf Marrit met een grote groep kleine kindertjes om haar heen. Ik weet zeker dat je ook hier weer enorm veel plezier aan zult beleven.

    Liefs,

  • 24 Juni 2009 - 07:21

    Anton Kool:

    Lieve Marrit.

    Wat moet het bijzonder zijn om met deze kinderen te mogen werken.
    Als peetoom ben ik trots op jou dat jij deze kinderen jouw liefde geeft. (.....nou was ik al langer trots op je!).
    Het moet toch een heel gemis zijn dat deze kinderen geen ouders meer hebben.
    Geef ze maar een dikke zoen en geniet van dit mooie moment van jouw reis.
    Ik wens je nog heel veel mooie avonturen toe.
    Pas goed op jezelf en kom straks in persoonlijke zin nog rijker als je bent weer heelhuids in Nederland aan.

    Kus, Anton.

  • 26 Juni 2009 - 12:38

    Huub:

    Hi Marrit,

    loop nog een beetje achterop met lezen van je verhalen. Wederom leuk om te lezen hoe jij je daar vermaakt, vrienden maakt en half Peru aan je bindt. Knap zoals je dat doet en je daarbij ook nog inzet voor een goed doel. Was al trots op je en krijg gaandeweg steeds meer bewondering voor je. Chapeau meisje.
    Op naar jevolgende verhaal. Er komt nog iets met een HEL voorbij geloof ik. Spannend!
    Veel liefs, Huub.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit

Actief sinds 05 Nov. 2008
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 48169

Voorgaande reizen:

30 April 2009 - 02 Juli 2009

Mijn reis naar Peru

05 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn reis naar Amerika

Landen bezocht: