Het onderzoek - Reisverslag uit Baton Rouge, Verenigde Staten van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu Het onderzoek - Reisverslag uit Baton Rouge, Verenigde Staten van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu

Het onderzoek

Door: Marrit

Blijf op de hoogte en volg Marrit

15 Januari 2009 | Verenigde Staten, Baton Rouge

Zoals beloofd hier voor de geinteresseerde een korte versie van het onderzoek dat ik aan de LSU doe. Ik zal proberen het zo veel mogelijk in non-medische taal te schrijven, aangezien het anders wel erg moeilijk te begrijpen is denk ik.

Het onderzoek dat ik hier doe, is een voortplantingsonderzoek bij honden, waarbij ik met behulp van een echo de ontwikkeling van de eierstokken bekijk.

Met behulp van doppler/kleuren echografie kan ik naar de doorbloeding van de eierstokken kijken en op die manier beoordelen in welke fase van de cyclus de hond verkeert. Wanneer een hond in oestrus komt (loops wordt), ontstaan er follikels in de eierstokken en zal de doorbloeding van de eierstokken toenemen. Na de eisprong zal deze doorbloeding langzaam weer normaliseren.
Op deze manier ga ik proberen te bepalen wanneer precies de eisprong plaats vindt. Iets wat in de voortplanting van honden erg belangrijk kan zijn, omdat je zo een voorspelling kunt maken wanneer de honden gedekt of geinsemineerd moeten worden.

Deze methode van echografie ga ik vervolgens vergelijken met de huidige methode, waarbij er regelmatig een vaginaal uitstrijkje wordt gemaakt en er bloed wordt afgenomen. Naar aanleiding van de verschillende celtypen in het uitstrijkje en de hormoonwaarde in het bloed, kan er een schatting worden gemaakt wanneer de eisprong plaats zal vinden en wanneer een hond klaar is om gedekt of geinsemineerd te worden.

Bij beide methoden zal ik ook alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen om zo te bepalen welke methode in praktijk het betrouwbaarste en praktisch meest bruikbare is.

Dat is zo'n beetje mijn onderzoek... :D
Klinkt allemaal heel moeilijk, maar dat valt allemaal wel mee hoor
(buiten het doen van de echografie dan.....)

Verder zit ik ook een beetje in een ander onderzoek (die van mijn begeleider: Dr. Bruce Eilts).
Hij gebruikt 'mijn' honden om ze vervolgens na de eisprong te insemineren (dus te bevruchten) en de embryo die dan ontstaat te transplanteren. Met andere woorden, een 'embryotransplantatie'.
Nu is dit in zijn algemeenheid niet iets nieuws, maar hetgeen wat dit onderzoek zo speciaal maakt, is dat Dr. Eilts deze embryotransplantatie non-chirurgisch zal doen. Normaal gesproken worden de embryo's namelijk met behulp van een buikoperatie uit de hond gehaald. De nieuwe methoden die Dr. Eilts nu aan het onderzoeken is, is er een waarbij het embryo met behulp van een endoscoop via de baarmoedermond (cervix) uit de baarmoeder kan worden gehaald.

Anyway...een heel ingewikkeld verhaal, maar wel erg leerzaam en leuk om mee te maken! Zeker gezien ik hier alles mee mag doen, ook met hun onderzoek! :D

  • 15 Januari 2009 - 18:13

    Bregje:

    Hey Marrit,

    Klinkt echt super interessant en van al die praktische ervaring ga je later nog heel veel profijt hebben! Inmiddels je eerste echo al gemaakt? Was er iets op te zien (ik vind echo's altijd super lastig!)?

    Liefs, Bregje

  • 15 Januari 2009 - 18:58

    Inske En Frans:

    Klinkt allemaal erg leuk (interessant had Bregje al ;-)) en leerzaam! Heb je wel tijd om ook met het andere onderzoek mee te doen? Of is het juist een aangename opvulling? Nu hopen dat er iets bruikbaars uitkomt. Is altijd super als zoiets gebeurd!
    Liefs xxx van ons

  • 16 Januari 2009 - 09:19

    Anton Kool:

    Fijn dat je voortplantingsonderzoek lekker loopt.
    Het lijkt me allemaal heel leerzaam.
    Succes!!

    Gr. Anton.


  • 16 Januari 2009 - 17:33

    Vicky:

    Ha zus
    Leuk om te lezen! Toch wel erg grappig dat ik iedere keer weer blij ben dan ik met mensen werk in plaats van met dieren, en jij denkt dat natuurlijk andersom ;-)
    hopelijk ga je er veel van leren! wie weet wordt hetgeen je dacht niet zo leuk was, toch wel heel interessant!

  • 16 Januari 2009 - 19:54

    Tinie:

    Dan eindelijk een berichtje van mij. Nou ik volg je wel continu, maar zoals je weet ben ik meestal druk bezet en neem niet de tijd om een bericht in te tikken. Bovendien gebruik ik dan juist meestal de E-mail.
    Het is wel reuze spannend en ik denk dat ik het net zo spannend vind als jij. Die 7 uur tijdverschil vind ik wel heel vervelend. Het maakt dat we alleen in het weekend met skype contact kunnen hebben en de rest van de week gaat dat in de praktijk niet.
    We zijn nu op bezoek bij Jo en heb nu even een snelkoppeling op de PC gezet, zodat ze ook gemakkelijk jou site kan vinden. Misschien ben je wel on-line als we straks thuiskomen.
    Ik wens je veel succes en heb er alle vertrouwen in dat het onderzoek goed zal gaan en dat het een onvergetelijke ervarng zal worden.
    Tot Skypes.
    Papa.

  • 23 Januari 2009 - 09:06

    Loes:

    Heyy :D!! Wat een interessant onderzoek ben je aan het doen Marrit! Klinkt echt superleuk :). En wat leuk dat ze ook een beetje in die embryotransplantaties zit, zo kun je mooi de eerste nl da worden die non-chirurgische transplantaties uitvoert ;).

  • 01 Februari 2009 - 14:43

    Jan Wijnen:

    hey Marrit,
    er wordt toch ook gewerkt in de US, dacht dat je alleen maar feeste! veel succes met je onderzoek!
    groetjes Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit

Actief sinds 05 Nov. 2008
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 48179

Voorgaande reizen:

30 April 2009 - 02 Juli 2009

Mijn reis naar Peru

05 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn reis naar Amerika

Landen bezocht: