Typisch Amerikaans / Louisiaans - Reisverslag uit Baton Rouge, Verenigde Staten van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu Typisch Amerikaans / Louisiaans - Reisverslag uit Baton Rouge, Verenigde Staten van Marrit Vermeulen - WaarBenJij.nu

Typisch Amerikaans / Louisiaans

Door: Marrit

Blijf op de hoogte en volg Marrit

02 Februari 2009 | Verenigde Staten, Baton Rouge

Hier weer een berichtje uit Louisiana! Dit keer niet met een uitgebreid verslag van de week, maar met allerlei kleine typisch Amerikaanse dingetjes.

Na mijn berichtje van vorige week heb ik vrijdagavond een verjaardagsfeestje gehad van een kennis van José, een collega van de Theriolab, die me meenam. Gezellig wat nieuwe mensen leren kennen! Het grappig was dat ik samen met 2 andere uit Frankrijk en Zwitserland, de enige Europeanen waren tussen allemaal Latijns Amerikaans mensen. Wel heel leuk, want dan komt er ook veel latijns Amerikaanse muziek voorbij en kan er weer lekker worden gedanst! :D

Helaas bleek ik de dag erna toch iets verkeerds op dat feestje gegeten te hebben, want mijn buik was helemaal overstuur. Dus ik heb het hele weekend ziekjes op de bank gehangen. :( Geen spannende verhalen dus dit keer...

Daarom een geschikt moment jullie eens wat meer over de typisch Amerikaanse dingen te vertellen. Ik heb nog niet alle foto’s compleet, dus die moeten nog even op zich wachten, houdt de site dus goed in de gaten!

Typisch Amerikaans:

* Gebruik van andere eenheden:
- Pounds (lbs) = 453.59 gram
- Inches (in) = 2.54 cm
- Yards (yd) = 0.91 m
- Fahrenheit(F) --> 32 F = 0 C
- Foot (ft) = 0,3 m
- Miles (mi) = 1,6 km
- Cups = 237 ml
- Gills = 118 ml
- Ounces (oz) = 28.3 gr
- Quarts (qt) = 0.95 ml
- Gallon = 3.78 L
- Pints (pt) = 473 ml

* Alles is hier GROOT! (dat is natuurlijk niet iets wat jullie nog niet wisten)
- Drinken en eten is hier allemaal in grote formaten! Zoals melk kannen die hier niet 1 L maar meteen 3,5 L zijn. Of vlees dat in GROOT verpakkingen worden verkocht. (hoezo 1 of 2 persoonsverpakkingen)
- Auto’s zijn hier Enorm!! Vooral trucks zijn hier hot. Maar ook vrachtwagens zijn groot en prachtig!
- Winkels, zoals de supermarkt, zijn hier dus ook zeker 4x zo groot
- Mannen zijn hier soms enorm!! (je weet wel, die sportreuzen?)
- Vrouwen zijn hier soms ook enorm (helaas geen sporters, maar eet grage mensen)

* Iedereen rijdt hier auto en niemand fietst! Levensgevaarlijk zeggen ze :D

* Verder hoeft men hier (in Louisiana) alleen een nummerbord op de achterkant van de auto te hebben (niet op de voorkant)

* De meeste huizen zijn hier in de breedte gemaakt (bungalows) ipv in de hoogte. Dat schijnt hier veel goedkoper te zijn en er is toch ruimte zat. En van de tuinen eromheen kunnen wij alleen maar dromen! En daarnaast zijn er naast de stenen huizen ook nog veel houten huizen

* Hier rijden van die echte ‘schoolbussen’ (zie foto)

* Sport is hier helemaal hot en dan bedoel ik dus American Football! (gisteren de Superbowl = finale gezien), soccer, basketball en baseball voornamelijk

* Je hebt hier bijzondere TV
- Reclames over medicijnen bevat alle details zoals bijwerkingen en gevaren, zodat ze niet een rechtzaak aan hun broek hebben hangen
- Je hebt hier speciale reclames waarbij mensen opgeroepen worden zich te melden als ze iets hebben meegemaakt, zodat ze de verantwoordelijke kunnen aanklagen
- Horrorfilms worden hier gewoon in de middag en vroege avond uitgezonden

* Boodschappen doen is hier heel milieuonvriendelijk
- Alles gaat in plastic zakjes, geen eigen kratten of dozen, maar alles in zakjes. En dat geeft een heel grappig resultaat (zie foto). En dan was dit alleen een kleine boodschap, moet je voorstellen wat voor beeld je dan krijgt als wij een
weekinkopen doen!
- Winkelkarretjes zijn hier gratis (dus geen muntjes) dus je vind ze overal!

* Je vind hier veel bijzondere beesten. En niet alleen levend, maar ook te eten! Zoals Alligator en eekhoorn

* Hier staan echt de grootste en mooiste eikenbomen die ik ook gezien heb!

* Hier is het normaal dat je frisdrank gewoon (gratis!) wordt aangevuld wanneer je ergens uit eten bent

* Alles is hier EXCL taxes, ofwel belasting, dus overal komt dat er nog bovenop (niet vergeten als iets er aantrekkelijk uitziet)

En zo zijn er nog veel meer, maar kan er even niet opkomen.
Houd dit bericht dus in de gaten, want ik zal hem aanvullen met meer weetjes en leuke bijpassende foto's!

En Ohw jah, er was een heel schattig baby kameeltje in de kliniek opgenomen vanwege diarree klachten. Dus daar moest ik natuurlijk wel mee op de foto!

  • 03 Februari 2009 - 03:36

    Annet:

    Haha... apart land is 't toch he? Na een aantal maanden wen je er wel aan maar het blijft raar... En waar komt die kameel ineens vandaan?? TTUL! x

  • 03 Februari 2009 - 09:50

    Inske En Frans:

    Hey meis,

    Even stiekem op mijn werk je berichtje lezen.. ;-) Is wel even zoeken naar de juiste letters aangezien deze zich op andere plaatsen op het toetsenbord bevinden! Wat een gave schoolbus! en een schattig mini-kameeltje.. Alles is dus lekker GROOT daar. Haha.. en lekker 's middags bibberen op de bank!
    Geniet van de andere cultuur en natuurlijk van de muziek :-D!!

    Liefs en dikke x van ons

  • 03 Februari 2009 - 16:01

    Stefanie:

    He zus,

    Leuk om al die verschillen te horen zo. Nog geen typisch nederlandse dingen tegengekomen? Ons klein kikkerlandje zal wel niet veel indruk maken daar.

    Maar als ik het zo lees zijn veel mensen daar alleen heel erg lui:
    Die groot verpakkingen voorkomen dat je vaak boodschappen moet doen, Niet fietsen is ook lui, geen trap naar boven te hoeven lopen scheeld ook weer en het niet te hoeven lezen van een bijsluitertje ook omdat het al op tv komt is eigenlijk ook lui :P haha.

    Gevolg, grote mannen en vrouwen :)

    Wel een heel lief kameeltje ja!

    Hier ook alles goed. School is weer van start gegaan. Het leuke is dat ik van 2 speelgoedbedrijven wat speelgoed gedoneerd krijg om daar te schenken voor de dieren. Gaaf he. Moet wel even kijken hoe ik dat met mijn koffergewicht ga doen.

    Veel plezier deze week en ik spreek je misschien thuis nog via skype.
    Je zussie

  • 03 Februari 2009 - 16:40

    Marielle:

    Heej meis

    alles is daar inderdaad enorm ja ;)
    Wel leuk om te lezen en op de foto's te zien.
    Fijn dat het zo goed met je gaat en het ziet er top uit.
    Heel veel plezier nog en we skypen!

    Kus Marielle

  • 03 Februari 2009 - 16:54

    Maaik:

    He meis!

    Haha, het is daar inderdaad echt allemaal groot ja. Ik herken het nog ;) En die schoolbussen zijn echt gaaf daar!
    Hoop dat je weer wat beter bent!

    Ik vind het nog steeds super dat je zo vaak iets stuurt en foto's plaatst. Echt leuk om te zien/lezen!

    Veel liefs Maaik

  • 04 Februari 2009 - 05:37

    Bregje:

    Haha, altijd leuk, die kleine (of grote...) dingetjes die ieder land dan toch weer net anders doet!

    Weer helemaal opgeknapt van je buikpijn?

    Liefs, Bregje

  • 04 Februari 2009 - 12:47

    Marian:

    Hoi Marrit
    Je bent nog geen maand weg en je hebt al meer mee gemaakt dan wij in een heel jaar.Leuk, die verschillen daar en ook fijn dat je daar zo goed wordt opgevangen.Ik lees trouw je berichten (je vertelt het ook heel levendig) en bekijk je foto's met veel interesse.
    Ik ben echter niet zo'n goede type-tante dus als je weinig van ons hoort ligt het daar aan en niet omdat we niet aan je denken.
    Geniet maar van je tijd in Amerika , haal er uit wat er in zit want 6 maanden zijn zo voorbij.
    Dag meidje, heel veel groetjes (ook van Jos)

  • 04 Februari 2009 - 19:08

    Bianca:

    Heeey meissie!

    Echt leuk om dit zo te lezen!! En vooral te zien! Jeetje, als je zo toch boodschappen moet gaan doen...
    Ik had wel al een aantal dingetjes gehoord vorige week, maar zo in een overzichtje maakt het wel erg duidelijk ;)
    (en wat een super schattig baby-kameeltje)

    Liefs,
    Bianca

  • 05 Februari 2009 - 15:05

    Anton Kool:

    Hallo Marrit.
    Dag lieve peetekind.
    Leuk dat je al die typisch Amerikaanse dingen in kaart brengt.
    Het vervolg hierop zal ik ook zeker bijhouden.
    Overigens een vraag.
    Waarom heet de plaats waar je nu woont Baton Rouge. Het klinkt zo Frans. Kun je er ook stokbrood met Franse kaasjes eten?
    Leuk al die foto's.

    Heel veel succes met je studie en liefs
    Anton!!


  • 06 Februari 2009 - 22:37

    Stefanie:

    Hey marrit! sorry dat ik nog geen berichtje had achtergelaten, maar het kwam er ff niet van. Maar je mag me nu wel weer in je mail-lijstje zetten hoor ;)
    leuk om te lezen dat het goed met je gaat! ben benieuwd wat je nog allemaal gaat doen, dus ik zal je zeker in de gaten houden.
    Veel plezier komende tijd, x steef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit

Actief sinds 05 Nov. 2008
Verslag gelezen: 1549
Totaal aantal bezoekers 48171

Voorgaande reizen:

30 April 2009 - 02 Juli 2009

Mijn reis naar Peru

05 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn reis naar Amerika

Landen bezocht: